NOMINEREDE 2013

Mens mange andre medier nedprioriterer kulturstoffet, har TV 2 valgt at opprioritere det, og med Kulturen på News har kulturen fået en primetime-placering. Programmet tager kulturen alvorligt og viser, hvordan kulturnyheder også er bæredygtgt nyhedsstof, som kan og bør formidles med indsigt og respekt.

Streamingtjenesten Spotify har kort sagt ændret vores forhold til musik og forståelsen af ejerskab. Samtidig har Spotify gjort det både lettere og mere indbydende at finde og lytte til ny musik, og ikke mindst den musik, som ikke er hjulpet på vej af store, kommercielle reklamekampagner.

Aalborgensiske Platform4 har formået at samle både de kreative og kulturelle aktører, universitetet, kommunen og staten i en helt ny form for kulturinstitution, som kombinerer iværksætteri, nye formidlingsplatforme og ny teknologi inden for kunst og kultur.

Mere end en kvart million danskere har støttet op om Ananassens Facebook-drevne oprør mod indholdsløst tv. Vi vil ha’ tv med noget på hjerte og hjerne, proklamerer sidens bagmænd, hvis erklærede mål har været at skaffe flere fans til ananassen end Sidney Lee – og denne originale inddragelse af de unge i kulturdebatten kan blive et eksempel til efterlevelse.